Środki na dofinansowanie z PFRON już z początkiem każdego roku są praktycznie rozdysponowane. Dzieje się tak ponieważ liczba chętnych do skorzystania z takiej dopłaty jest zazwyczaj większa niż ilość pieniędzy dostępnych na ten cel w budżecie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie czy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Pomimo tego nie zaszkodzi w ostatnich miesiącach kalendarza zapytać ponownie o możliwość współfinansowania zakupu sprzętu do do likwidacji barier architektonicznych. Dlaczego warto i jak to zrobić opiszę w poniższym artykule.

Dlaczego warto pytać o środki z PFRON z końcem roku.

Środki w budżecie PCPRu czy MOPSu na pewno muszą być wydane w danym roku kalendarzowym, ta zasada działa we wszystkich tego typu jednostkach. Dlatego kiedy już rozdane raz pieniądze wracają do kasy, urzędnicy muszą je ponownie rozdysponować!

Jak to się dzieje, że te same środki mogą być spożytkowane po raz kolejny? Nie jest to do końca prawda że znowu je wykorzystujemy, ponieważ pieniądze które ponownie trafiają do kasy nigdy nie były zagospodarowane przez osoby potrzebujące. Zdarza się tak, że urządzenie o które wnioskuje osoba starsza lub niepełnosprawna kosztuje kilkadziesiąt tysięcy, a wysokość dofinansowania ustalona przez np.MOPS nie może przekroczyć na ten cel 50% wartości projektu. Wnioskujący wtedy dowiaduje się, że otrzyma połowę kwoty wartości sprzętu, a drugą połowę musi pokryć ze środków własnych. Dobrze jeśli ktoś może pozwolić sobie na taki wydatek, gorzej jednak jeśli nie posiada takiej sumy. Zdarza się wtedy, że osoba rezygnuje z dopłaty, a pieniądze wracają do budżetu gminy. W ten oto sposób środki te zasilają ponownie budżet PFRON, a samorządy mogą po raz kolejny rozpatrzeć złożone lub odrzucone wnioski na dofinansowanie do likwidacji barier architektonicznych.

W jaki sposób starać się o dopłatę na zakup sprzętu do likwidacji barier architektonicznych.

Pierwszym krokiem do skorzystanie z dopłaty z PFRON jest skierowanie swoich kroków do MOPSu, MOPRu lub PCPRu są to jednostki samorządowe pośredniczące między wnioskującym czyli starającym się o dofinansowanie, a Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. U źródła dowiemy się jak możemy jeszcze starać się do dopłatę na zakup sprzętu np. do likwidacji barier architektonicznych. Po zapewnieniu nas o możliwości wnioskowania o dofinansowanie będziemy proszeni przez urzędnika o złożenie wypełnionego podania wraz z dołączonymi odpowiednimi dokumentami, wśród nich musi się znaleźć zaświadczenie o dochodach, zaświadczenie o niepełnosprawności oraz oferta na urządzenie lub faktura proforma na tenże sprzęt. Dodatkowo urzędnicy mogą poprosić o kolejne dokumenty, dlatego bardzo ważne aby osobiście zjawić się we właściwym urzędzie, ponieważ tu na miejscu otrzymamy najdokładniejsze informacje na temat składanych wniosków.

Również na schodołazy jako urządzenia do likwidacji barier architektonicznych można ubiegać się o dopłatę ze środków PFRON.

Jak długo musimy czekać i w jakiej kwocie możemy otrzymać dopłatę z PFRON.

Po złożeniu wniosku wraz z kompletem dokumentów na odpowiedź czekamy zazwyczaj około miesiąca. Przychodzi ona listownie na wskazany adres przez wnioskodawcę. Pismo zawiera informację na temat wysokości dofinansowania oraz termin podpisania umowy upoważniającej do skorzystania z dopłaty. Istotną informacją o której należy pamiętać, a nie jest ona zazwyczaj zawarta w zawiadomieniu jest deklaracja odnośnie terminu realizacji np. zakupu sprzętu. Warto o tym pamiętać i przy podpisaniu umowy wynegocjować sobie jak najdłuższy okres wykonania najlepiej dwu, trzy miesięczny w najgorszym przypadku nie krótszy niż miesiąc.

Po podpisaniu umowy oraz przyznaniu środków zwracamy się niezwłocznie do sklepu który przygotował nam ofertę sprzedaży lub wystawił fakturę proforma. Sprzedawcy tego typu urządzeń zazwyczaj znają procedury realizacji zakupu sprzętu ze środków PFRON i podpowiedzą krok po kroku co należy zrobić aby cały proces przebiegł zgodnie z nimi.

Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani uzyskaniem szczegółowych informacji na temat dopłaty z PFRON, zapraszam do kontaktu ze mną. Postaram się podpowiedzieć jak otrzymać takie dofinansowanie oraz dobiorę odpowiedni sprzęt do likwidacji barier architektonicznych.

Zadzwoń do mnie tel.: 606 248 022 lub napisz: info@uzywane-schodolazy.pl

Dofinansowanie można uzyskać także na windę dla niepełnosprawnych Stiltz TRIO. To niewielkie urządzenie służy do przewożenia osób na wózkach inwalidzkich w domach jednorodzinnych oraz mieszkaniach dwupoziomowych. Można je zamontować niemal w dowolnym miejscu, ponieważ nie musi przylegać do ściany. Alternatywą dla trzyosobowej windy Stilz jest winda dla seniora – DUO. Dowiedz się więcej o tym urządzeniu, klikając tutaj.